Bewijzen van de acties

Bewijzen van de acties


Leerdoel 1: Salesvaardigheden

Actie 1: Klantcontact

Ik heb per mail en telefoon contact onderhouden met klanten. 

Via de telefoon heb ik klanten van Indra opgebeld om het assortiment toe te lichten en te kijken wat er bij hun wensen aansluit. Daarnaast heb ik met filiaalmanagers contact gehad over de acties van Johnny Doodle. Deze acties zijn ingepland en enkele weken later heb ik dit geëvalueerd met hen. Tot slot heb ik met potentiele klanten gesproken om te kijken of Johhny Doodle in het assortiment zou passen. In dit geval waren dit theaters. 

Via de mail heb ik contact onderhouden met potentiële klanten naar aanleiding van de kerstpakketten beurs waar ik ben geweest en heb ik naar aanleiding van telefonisch contact per mail een bevestiging gestuurd.

Voordat ik aan de slag ging met het telefonische klantcontact en het klantcontact per mail, heb ik advies gekregen van Indra en Eveline binnen VS-Food. Wij hebben besproken hoe ik het het beste aan kan pakken. Onderstaand heb ik de belangrijkste leerpunten uitgewerkt:
-Wanneer je kanten gaat bellen over het assortiment, stuur eerst de catalogus per mail op zodat je deze kan bespreken met de klant en de klant gelijk mee kan kijken. Op deze wijze krijgt de klant er een beeld bij. 
-Wanneer je de klant spreekt, vraag je naar hun interesses binnen het bedrijf zodat je aan kan geven welke producten het beste bij die interesses aansluiten. 
-Maak een lijstje met de zaken die je met de (potentiële) klant wilt bespreken
-Wanneer de klant eerder producten heeft afgenomen en je wilt afstemmen of ze dit nog eens willen doen, vraag dan naar hun ervaring en vraag hierop door als deze positief waren. Zo herinnert de (potentiële) klant zich dat mensen toen zo enthousiast waren over het merk.

Reflectie:
Voor mij was het niet nieuw om te vragen waar de interesses van de klant lagen, maar ik heb nog niet eerder documenten toegestuurd voordat ik iemand ging bellen. Ik merkte wel dat de klant enthousiast was, omdat ze er gelijk een beeld bij kregen. Daarnaast heb ik ervaren dat je mensen echt enthousiast krijgt door ze te vragen naar de ervaring met een merk. Hierdoor komen de klanten beter in het ''ja'' ritme. Dit zal ik in het vervolg zeker meenemen. Ik heb wel gemerkt dat sommige mensen lastig te bereiken zijn. Zij geven aan liever eerst gemaild te worden met een voorstel en vervolgens opgebeld te worden. Dit hebben we voor de theaters dan ook aan moeten passen. 

Onderstaand enkele voorbeelden van mails die ik verzonden heb. Daarnaast is de retail lijst en de lijst met theaters onderstaand te zien zodat je kan zien welke supermarkten en theaters ik gebeld heb. 


Mail 1:

Mail 2

Mail 3

Retail lijst voor extra acties van Johnny Doodle. Met deze supermarkten heb ik contact onderhouden voor acties en de resultaten hiervan. Onderstaand is er een foto van de actie in een van onderstaande winkels terug te vinden.



Onderstaand is dit toegelicht in de PDCA-cyclus:

Actie 2: Gesprekstechnieken

Ik ben meegegaan naar de ISM beurs in Duitsland en hier heb ik gesprekken gevoerd met potentiële klanten om na te gaan of een samenwerking interessant zou kunnen zijn voor beide partijen. Voordat ik dit zelf heb gedaan heb ik eerst tips gekregen van Indra en met anderen meegekeken. 

Ik heb tijdens het plaatsen van de acties gesprekken gevoerd met filiaalleiders. Voordat ik dit heb gedaan, heb ik een halve dag met de voormalige vertegenwoordiger van Johnny Doodle meegelopen. 

Tijdens tastings ben ik ook het gesprek met klanten en potentiële klanten aangegaan. Tijdens een tasting kan de consument de chocolade proeven en vertellen wij het verhaal erbij. Voordat ik dit heb gedaan, heb ik tips gekregen van Eveline. Zij is de marketingmanager en heeft voorheen ook wat sales gedaan toen er nog geen speciale afdeling voor was. 

Onderstaand heb ik de belangrijkste leerpunten uitgewerkt:

ISM beurs
-Begin een gesprek altijd met een open vraag. (Hoe gaat het in plaats van gaat het goed?)
-Toon interesse in de klant door te vragen hoe het gaat, waar de klant vandaan komt en wat ze van de beurs vinden
-Vraag vervolgens wat voor bedrijf de klant heeft en waar de interesses op dit moment liggen. 
-Vraag door op de interesses en als je weet wat de klant zoekt/nodig heeft kan je meer over dit product vertellen. Vertel zelf zo min mogelijk, maar blijf vragen stellen zodat jij relevante informatie krijgt.

Acties in de winkels plaatsen
-Vraag altijd aan een medewerker naar de filiaalleider zodat je gelijk de juiste persoon spreekt
-Bespreek vervolgens de actie nogmaals door en vraag of alles besteld is
-Wanneer je de actie in de winkel plaatst, kan je vragen hoe het met de winkel gaat en met het chocolade schap in dit geval. Het is ook interessant om te weten of ze ontwikkelingen zien binnen het chocolade schap. Dit is informatie waar je voor het merk wat aan hebt.
-Wanneer de actie is geplaatst, is het van belang om te laten weten wanneer je contact opneemt voor de resultaten.

Tastings
-Vraag altijd waar de klant van houdt. Wanneer je weet welke smaken de klant het lekkerste vindt, kan je namelijk de reep laten proeven die hier het beste bij aansluit. Op deze manier is de kans het grootste dat de klant de chocoladereep daadwerkelijk gaat kopen.


Reflectie:
Ik merkte dat de tips die ik kreeg met betrekking tot de gesprekstechnieken erg overeenkwamen met de tips die ik tijdens eerdere sales trainingen heb gekregen. De tips kwamen overeen met de SPIN methode. Het meekijken met anderen vond ik erg interessant, want ik kon op deze manier precies zien hoe iemand met ervaring de juiste vragen stelde waardoor alle interesses en de noodzaak van deze interesses op tafel kwamen. Het meekijken was een goede opfrisser. Ik ben blij dat ik deze actie heb ondernomen, want ik heb er zelf weer meer mee kunnen oefenen. Hans van sales gaf aan dat ik dit goed deed. Aangezien ik straks een baan als vertegenwoordiger heb, vind ik het fijn dat ik heb kunnen oefenen met het voeren van gesprekken met klanten.

Aangezien er op de beurs klanten waren, heb ik wegens AVG geen foto's kunnen maken van mezelf in gesprek met klanten. Onderstaand zijn er enkele foto's van de beurs, tastings en de acties in de supermarkten.



ISM Beurs

kerstpakettenbeurs

Tasting:

Actie in de Supermarkt

Onderstaand wordt mijn leerproces toegelicht in de PDCA cyclus:

Actie 3: Presentatievaardigheden

Ik heb de chocolade en de gummies op beurzen en tastings gepresenteerd. Op deze manier heb ik kunnen oefenen met mijn presentatievaardigheden. Voordat ik dit ging doen, heb ik tips gekregen van Eveline en Hans. Deze tips heb ik vervolgens toe kunnen passen.

Onderstaand worden de tips toegelicht:
-Voordat je iets presenteert, moet je eerst weten waar de interesses liggen. Zodra je dit weet, kan je het passende product presenteren op basis van de interessepunten. Als iemand geïnteresseerd is in melkchocolade hoef je bijvoorbeeld geen pure chocolade te gaan presenteren. Als iemand geïnteresseerd is in de ingrediënten, vertel dan in de presentatiefase van het gesprek wat meer over de ingrediënten. 
-Vraag door op de interesses. Misschien heeft iemand wel meerdere interesses en kan je meer aan hen verkopen.
-Maak gebruik van storytelling. Vertel het verhaal en het idee achter het product zodat je de klant er echt bij betrekt. Als ze het verhaal weten, kan je nog meer interesse opwekken.

Reflectie en feedback:
Vervolgens heb ik deze tips zelf toegepast tijdens de ISM beurs, de kerstpakketten beurs en tijdens verschillende tastings. Ik merkte dat je meer succes behaalde wanneer je enkel op de interessepunten presenteerde. Daarnaast viel het me op dat storytelling bij sommige klanten heel goed werkte, maar niet bij iedereen. Ik kreeg toen als tip om dit alleen te doen als klanten vragen naar meer informatie over het bedrijf of het product. Toen ik dit deed, merkte ik dat storytelling zeer effectief is.

Bij actie twee van het leerdoel salesvaardigheden zijn enkele foto's terug te vinden van de beurzen en de tastings.

Onderstaand wordt mijn leerproces toegelicht in de PDCA cyclus: 

Leerdoel 2: Excel

Actie 1

Kennis op het vlak van Excel opfrissen door te Googelen en relevante onderdelen van het boek van Excel door te nemen. Dit gaat over de onderdelen: filteren, rekenen, goede diagrammen en tabellen.

Actie 2

Oefenen met het maken van: Tabellen, grafieken, diagrammen, filteren en rekenen met de oefeningen uit het boek van Van Kraaij

Actie 3

Opgedane kennis toepassen op het onderzoek voor Uptimism.

Ik heb voor het onderzoek voor Uptimism en tijdens de ondersteunende werkzaamheden voor de salesafdeling veel in Excel gewerkt, waardoor ik heb kunnen oefenen met tabellen, grafieken, diagrammen, filteren en rekenen. Onderstaand zijn de Excel bestanden te zien. 

Ik vind het fijn dat ik van te voren op heb gezocht hoe dit werkt, er mee geoefend heb en er toen nogmaals mee heb kunnen oefenen voor het onderzoek en overige werkzaamheden tijdens mijn stage, want nu kan ik goed overweg met bovenstaande functies in Excel. Ik hoef nu niet meer op te zoeken hoe ik bijvoorbeeld een grafiek kan maken en heb er voldoende mee kunnen oefenen om ervoor te zorgen dat alle kennis niet nogmaals wegzakt. 


Onderzoek Uptimism (tabel opmaken, diagrammen en rekenen)  

Retaillijst (filteren en tabel opmaken)

Zakelijke kilometers (rekenen/optellen)

Overzicht concurrenten chocolade (tabel opmaken)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin