reflectie
ontwikkeling ten opzichte van jaar 1
In jaar een stond ik helemaal niet stevig in mijn schoenen, toen heb ik allerlei acties hiervoor gedaan. aan het einde van de propedeuse ging dit al wel wat beter, maar ik merk dat het in jaar twee nog meer vooruit gaat. Vorig jaar was ik wat voorzichtig tijdens het handelen in een nieuwe projectgroep, maar daar heb ik nu helemaal geen last meer van. Mijn onzekerheid is vervaagd door mijn leerdoel ondernemen, omdat ik nu meer kennis heb. Het leerdoel mezelf niks aantrekken van anderen heeft ook geholpen. Ik merk al wel dat ik mezelf minder aantrek van wat anderen van mij denken. Hier zit nog wel verbetering in. Door de theorie in de praktijk toe te blijven passen, zal dit steeds beter gaan. Ik vind ook dat ik na de leerdoelen van semester een beter met kritiek om kan gaan, ik ga er nu niet meer tegenin, maar probeer mezelf ermee te verbeteren. ik ben in semester een dus zeker weten weer een stuk vooruitgegaan en verbeterd.
Bereikte resultaten
Ik ben zeer tevreden met de bereikte resultaten tot nu toe, want ik vind dat ik met iedere gekozen actie wel wat opgeschoten ben. Voor mij werkt het erg goed om eerst een inleesactie te doen, vervolgens te zien hoe iemand anders het doet en daarna ga ik er het liefste zelf mee aan de slag. Ik ben er heel blij mee dat het omgaan met kritiek nu veel beter gaat! Daarnaast vind ik dat ik steviger in mijn schoenen sta door het leerdoel ondernemen. Ik trek mezelf ook iets minder aan van wat anderen van mij vinden, wellicht zit hier nog verbetering in.
Hoe hebben de acties bijgedragen aan de ontwikkeling van de leerdoelen
1. op YouTube video's kijken en op internet artikelen lezen hoe je met kritiek om kan leren gaan. Deze tips toepassen in het dagelijkse leven en op school. Deze actie heeft ervoor gezorgd dat ik eerst hoorde van iemand anders hoe ik het beste met kritiek om kan gaan. Hierna kon ik het in de praktijk gaan toepassen.
2. Mijn slechte punten op een rij zetten zodat ik mijn kritiek punten ga herkennen, hierdoor wist is wat mijn slechte punten zijn en dat ik er kritiek op kan verwachten. hierdoor kan ik beter omgaan met de kritiek die ik krijg op deze punten.
3. De lessen tijdens de Orun opleiding volgen, hier leerde ik hoe ik met kritiek om kon gaan en vervolgens gingen we ermee oefenen op voorbeelden vanuit de praktijk. Hierdoor is het in de praktijk voor mezelf ook makkelijker om met kritiek om te gaan. Ik schiet nu niet in de verdediging bij het horen van kritiek. hierdoor ga ik beter om met kritiek en heeft deze actie zeker door de oefeningen in de praktijk bijgedragen aan het behalen van het leerdoel, want ik kan nu echt beter met kritiek omgaan.
1. op YouTube video's kijken en op internet artikelen lezen hoe je je minder van anderen aan kunt trekken. Deze actie zorgde ervoor dat ik leerde hoe je jezelf niks aantrekt van hetgeen wat anderen over jou denken. ik zag op YouTube vervolgens ook voorbeelden. Hierna kon ik dit in de praktijk gaan oefenen.
2. De tips toepassen op school en in het dagelijkse leven, bij deze actie heb ik kunnen oefenen met de tips uit de artikelen en de filmpjes. Op deze manier werd ik hier steeds wat beter in.
3. Opschrijven over welke dingen ik me druk maak, en nagaan of dit nodig was. Ik weet nu dat het
in 9 van de 10 gevallen echt niet nodig was om mezelf druk te maken, dit doe ik
nu dan ook minder vaak. Ik maak mijzelf nu echt minder snel druk, omdat ik me
besef dat het niet nodig is, hiermee draagt het bij aan het leerdoel
1. syllabus over WFT basis leren, zo leer ik de theorie over wft basis en sta ik straks steviger in mijn schoenen, omdat ik meer kennis heb voor op de werkvloer.
2. oefenen met losse oefenvragen. Dit draagt bij aan het leerdoel ondernemen, omdat ik middels dit leerdoel steviger in mijn schoenen wilde staan op de werkvloer. nu ik geoefend heb met deze stof ben ik klaar om het op de werkvloer toe te gaan passen en voel ik mij niet meer onzeker als ik hierover praat. Middels deze actie van het leerdoel ondernemen is mijn zelfvertrouwen gegroeid. Daarmee draagt het bij aan het leerdoel ondernemen.
3. Oefenen met de stof tijdens mijn baan als backofficemedewerker. Omdat ik deze informatie nu beter beheers, draagt dit bij aan het leerdoel ondernemen, want ik wilde ondernemen om een voorsprong te verkrijgen in het bedrijfsleven. Nu ik deze informatie goed beheers, voel ik mijzelf zekerder op de werkvloer, dit dankzij het leerdoel ondernemen. Daarnaast was het zeer ondernemend om deze nieuwe baan aan te gaan, omdat het lastige stof betreft.
Aangezien ik dusdanig beter met kritiek om kan gaan en me minder aantrek van anderen na dit semester heb ik besloten om hier niet mee verder te gaan tijdens semester twee.
Het leerdoel ondernemen wil ik deels voortzetten, maar ik ga de naam wel wat aanpassen naar Financiƫle kennis toepassen in de praktijk. Ik heb veel geleerd dankzij het leerdoel ondernemen, maar dit is een groot onderdeel. Ik zou graag mijn certificaat halen en zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Vandaar lijkt het mij beter om de naam iets aan te passen.