Reflectie
Reflectie
Op deze pagina is mijn reflectie over de leerdoelen terug te vinden. Onder het kopje bewijzen van de acties is de reflectie per actie beschreven, hierbij is de bijdrage aan het leerdoel tevens vermeld.
Leerdoel 1 Sales

Leerdoel behaald
Ik weet nu hoe ik een aanbestedingspresentatie kan geven, mijn energie lager kan houden tijdens de pitch en ik heb nog verder doorgevraagd tijdens de casussen. Waar ik eerst soms aannames deed heb ik alles duidelijk uit kunnen vragen. Ik merkte dat je daardoor echt een goed beeld krijgt van de klant en hierdoor kan je de klant optimaal helpen!
Ik ben van mening dat ik mijn leerdoel heb behaald, ik heb nieuwe kennis opgedaan en oude kennis opgefrist en het nogmaals toe kunnen passen. Sales is mijn passie en ik wil dit blijven verbeteren en onderhouden. Ik ben van mening dat je het het beste kan verbeteren door het te doen. Vandaar dat ik de sales challenge als erg leerzaam en leuk heb ervaren en dit leerdoel zeker mee wil nemen naar mijn stageperiode. Met veel trots mag ik delen dat ik samen met floris een gedeelde eerste plaats heb behaald met de HAN, na oordeel van de jury zijn wij officieel tweede geworden. Individueel hebben ze drie namen van mensen genoemd die ze extra op vonden vallen en goed vonden, mijn naam werd tevens genoemd en hier ben ik zeer trots op. Ik wil mezelf graag verder ontwikkelen op in het mooiste vak wat er is; sales!
Leerdoel voortzetten:
Ik ben zo enthousiast over het prachtige vak Sales, dat ik met de huidige basis aan de slag wil gaan. Tijdens mijn afstudeerstage wil ik verder gaan met het leerdoel, omdat ik de kennis en huidige ervaringen toe wil gaan passen in de praktijk. Hierdoor wil ik de stof nog meer eigen maken en mezelf verder ontwikkelen in de praktijk.
Methodische reflectie:
1. Wat heb ik gedaan en waarom dat?
Ik heb ervoor gekozen om mezelf op te geven voor de lessen ter voorbereiding op
de SMA sales challenge waar twee studenten voor gekozen worden om deel te
nemen. Hier heb ik voor gekozen, omdat ik de minor master of sales heb gevolgd
en er toen achter ben gekomen dat ik verder in de sales wil. Het zou zonde zijn
als mijn opgedane kennis en vaardigheden weg zouden zakken. Vandaar dat ik mijn
kennis op het gebied van gesprektechnieken wilde opfrissen. Daarnaast heb ik
nog niet veel ervaring met pitchen en tender sales. Aangezien dit tevens
belangrijke vlakken in de sales zijn, vind ik het enorm relevant om hier meer
kennis over op te doen en de kennis vervolgens in rollenspellen toe te passen.
Wanneer ik de nieuwe kennis toe pas in de praktijk wil ik mijn vaardigheden
verbeteren zodat ik een zeer goede basis heb op het vlak van sales voordat ik
stage ga lopen. Tijdens mijn stage wil ik namelijk verder gaan met dit leerdoel
door de opgedane kennis en vaardigheden daadwerkelijk in de praktijk toe te
passen.
2. Hoe heb ik het gedaan?
Ik heb me bij Mehmet aangemeld. Vervolgens heb ik alle lessen van Mehmet actief
bijgewoond en ben ik samen met Floris uitgekozen om Avans Breda te
vertegenwoordigen tijdens de SMA sales challenge.
3. Wat heb ik ervaren, wat gebeurde er?
Ik heb tijdens de lessen ervaren dat ik heel goed door kan vragen en mezelf
daarin vooral onderscheid van anderen. Daarentegen vind ik het lastig om in een
pitch de aandacht bij mijn verhaal te houden, omdat ik vaak wat hoog zit in
mijn energieniveau. Daardoor is het voor mensen to much. Daarnaast ben ik
erachter gekomen dat ik in onderhandelen al goed ben, maar ik mag me daar nog
wat creatiever zijn. Een lijstje met wisselgeld opstellen was niks nieuws, maat
ik ben wel tot creatiever wisselgeld gekomen (zoals een prestatiecontract).
Tijdens de masterclasses heb ik geleerd hoe ik het beste zaken kan delen op
LinkedIn, hoe ik een geode pitch neer kan zetten en hoe ik een goede
aanbiedingspresentatie geef. De leerpunten zijn terug te vinden onder mijn
actie over de masterclasses.
Tijdens de SMA Sales challenge heb ik dit meegenomen en in het
inventarisatiegesprek vooral veel doorgevraagd, dit ging goed. Hierdoor wist ik
wat er speelde. In het vervolg ga ik containerbegrippen zoals duurzaamheid nog
beter uitvragen, want duurzaamheid kan voor iedereen iets anders betekenen.
Daarnaast heb ik meer rust geprobeerd te houden in de pitch en wat meer
bewogen. Ik hield in het begin de rust goed, maar na de twee minuten, werd ik
toch weer wat te enthousiast. Ik heb wat meer bewogen op advies van Mehmet,
maar de jury vond dit juist niet prettig. Zo zie je maar weer dat dat per
persoon kan verschillen. Tijdens het onderhandelen, liep floris in zijn deel
vast, hier kon ik goed het gesprek overnemen en is er uiteindelijk een goede
deal gesloten. Er was te weinig budget, maar ik had door het stellen van de
juiste vragen achterhaald dat er bij HR ook nog budget te halen was waardoor de
deal rond gemaakt kon worden op basis van een prestatiecontract. Ik ervaarde
dit onderdeel nog wel als lastig.
4. Wat dacht ik daarbij? Wat voelde ik daarbij?
Ik voelde me heel goed toen ik het rollenspel voor de klas mocht doen ik de les
van Mehmet, want ik vind het leuk en ik vind dat ik er goed in ben. Ook tijdens
de SMA Sales challenge heb ik de opdrachten als leuk ervaren. Vooral van de
aanbiedingspresentatie en de onderhandeling werd ik erg blij met het resultaat.
De jury gaf bij mijn pitch aan dat ik te veel bewoog. Dit vond ik jammer, omdat
ik dit als tip mee had gekregen. Verder heb ik de masterclasses en het
toepassen van de theorie op casussen als een leuk en leerzaam proces ervaren
waar ik een hoop energie van heb gekregen.
5. Wat heb ik bereikt, wat betekent dit voor mij en mijn
omgeving?
Ik heb mijn kennis opgefrist en nieuwe kennis en vaardigheden opgedaan. De
manier van presenteren middels een Flipover en eerst kennismaken, vragen naar
hun doel en meeschrijven was voor mij nieuw. De omgeving vond dit zeer
gestructureerd. Voor mij is dit een manier om meer empathie te tonen. Aangezien
dit een aandachtspuntje was, betekent dit dat ik nu een betere connectie kan
maken met de klant. Daarnaast kan ik nog beter doorvragen waardoor ik
potentiƫle en bestaande bedrijven binnen het bedrijf waar ik in de toekomst ga
werken optimaal kan helpen, omdat ik hun probleem zeer helder in kaart kan
brengen. Wanneer je weet wat het probleem van de klant is en hoe groot het is,
kan je exact aanbieden wat de klant nodig heeft en ze daadwerkelijk verder
helpen. Mijn toekomstige stagebedrijf zal hier tevens profijt van hebben, omdat
ik nu een zeer goede basis heb om het toe te gaan passen in een bedrijf.
6. Wat zou ik de volgende keer anders doen?
Ik ben zeer tevreden over het proces, we hebben uiteindelijk een gedeelde
eerste plaats behaald. Ik ben er echter wel van overtuigd dat als Floris en ik
de uiteindelijke pitch hadden geoefend en bijgeschaafd met Mehmet, we de eerste
plaats voor onszelf hadden gehad. Op dit onderdeel hebben we punten laten
liggen en dat is zonde. Verder zou ik in de onderhandeling eerder doorvragen om
te achterhalen waar eventueel nog budget zit. Daarnaast zou ik in het vervolg
vragen waarom ze toch naar een andere markt toe willen, terwijl hun collega in
het eerste gesprek zei dat ze in de huidige markt willen blijven en niet uit
willen bereiden. Wij hebben hier onderzoek naar gedaan en hebben de vraag
gekoppeld met het antwoord dat er in de bestaande markt de meeste potentie zit,
maar achteraf gezien was ik erg benieuwd waarom iemand van een andere afdeling
de andere branche wel interessant vindt. Hier zou ik in het vervolg zeker op
terugvragen.
Excel

Leerdoel behaald:
Ik beheers de basis van Excel momenteel. Ik kan rekenen met Excel, grafieken maken, draaitabellen maken en verticaal zoeken. Aangezien dit handige zaken zijn binnen de Sales ben ik zeer tevreden met mijn huidige vaardigheden en het behaalde resultaat.
Vervolg van dit leerdoel:
Ik wil mezelf verder ontwikkelen binnen Excel tijdens mijn stageperiode.
Tijdens de cursus werd duidelijk dat je het vooral veel moet oefenen. Tijdens
mijn stage wil ik vooral veel oefenen, bijleren en mezelf verder ontwikkelen in
Excel. Eerst ervaarde ik Excel als niet leuk, maar inmiddels snap ik het beter
en vind ik het steeds interessanter hoe gemakkelijk het is als je goed om kan
gaan met Excel.
Methodische Reflectie
1. Wat heb ik gedaan en waarom dat?
Ik heb ervoor gekozen om mezelf te ontwikkelen binnen het programma Excel,
omdat ik eerder de basis had geleerd, maar nu niks meer kan binnen Excel de
kennis is weggezakt, omdat ik het in het dagelijkse leven niet toepas.
Aangezien Excel ook binnen een Sales functie/stage van belang is, wil ik de
basis van Excel leren, zodat ik mezelf tijdens de stage hier verder op kan
ontwikkelen.
2. Hoe heb ik het gedaan?
Om de basis goed te beheersen, heb ik een Exel basistraining gevolgd via
VanKraaij educatie. Aangezien ik verticaal zoeken en met maken van
draaitabellen miste in de eerste training, heb ik tevens de vervolgcursus
gevolgd en vervolgens met zaken geoefend om het beter te beheersen.
3. Wat heb ik ervaren, wat gebeurde er?
Ik merkte dat ik de Basistraining eigenlijk heel leerzaam vond. Het werd in jip
en janneke taal uitgelegd en dit vond ik erg prettig. Hierdoor was het zeer
goed te begrijpen. De vervolgcursus was wat onduidelijker, waardoor ik vaker
terug moest luisteren en soms het boek erbij moest pakken, maar uiteindelijk
werd dit ook duidelijk. Ik snapte in het begin het waar en onwaar stukje binnen
verticaal zoeken bijvoorbeeld niet. Naderhand werd dit alsnog duidelijk. Ik heb
veel nieuwe aspecten geleerd. Mij n hoofdleerpunten zijn: verticaal zoeken,
draaitabellen maken, filteren, het maken van grafieken en het werken met
formules. Met het oefenen na de cursus ging het vrij soepel.
4. Wat dacht ik daarbij? Wat voelde ik daarbij?
Ik het begin vond ik het lastig en niet leuk, maar nu ik begrijp hoe veel Excel
voor je kan doen als je er mee om kan gaan, vind ik het erg interessant. Nu ik
het een beetje kan, vind ik het ook leuker.
5. Wat heb ik bereikt, wat betekent dit voor mij en mijn
omgeving?
Ik heb veel nieuwe aspecten geleerd. Mij n hoofdleerpunten zijn: verticaal
zoeken, draaitabellen maken, filteren, het maken van grafieken en het werken
met formules. Wanneer ik stage ga lopen, kan ik mezelf vanaf dir punt verder
ontwikkelen binnen Excel. Hierdoor kan ik Excel in de toekomst binnen een sales
functie gebruiken.
6. Wat zou ik de volgende keer anders doen?
In het verleden heb ik te weinig geoefend met de stof waardoor het niet is
blijven hangen. Nu heb ik er wel mee geoefend en wanneer ik deze lijn doortrek
tijdens mijn stageperiode weet ik zeker dat de kennis niet meer wegzakt. Ik
vind dat ik een goed leertraject heb gekozen door eerst de cursus met
uitlegvideo's te kijken, vervolgens de toets te maken en daarna zelf nog te
oefenen. Ik heb eerst kennis opgedaan en deze kennis vervolgens toegepast. Dit
zou ik in het vervolg ook weer zo doen. Wel had ik het fijn gevonden als de
vervolgcursus wat rustiger toegelicht werd. In dat geval had ik niet terug
hoeven luisteren om het goed te begrijpen, maar dit heb je bij een training
helaas niet voor het zeggen, omdat het een e-learning was.